Rentoutuminen – miten ihanaa on vain olla

Mervi Kaartoaho

Omien syöpähoitojeni yhteydessä luin kirjan nimeltä Syövästä voi selviytyä. En ollut koskaan meditoinut tai kokeillut rentoutusta, koin ne joutavina höpsötyksinä. Kirjassa suositeltiin meditointia ja kerrottiin sen positiivisista vaikutuksista terveyteen. Suorittajana oli vaikeaa omaksua ajatus, että olisi vaan itseään varten. Tuntui, ettei malta tai ettei sellaiseen löydy aikaa.

Meditoinnin aloitus oli senkin vuoksi vaikeaa, koska meditoidessa piti istua lattialla risti-istunnossa. Ei minun jalkani siihen taipuneet, mutta en luovuttanut vaan päätin meditoida makuuasennossa. Aloin nukkumaan mennessä tekemään lyhyitä meditaatioita tai rentoutusta. Vaikutukset alkoivat näkyä hoitojen aikana myönteisinä. Selvisin levinneen syövän epäilystä ja muista peloista. Luotin, että tämä voisi kantaa minua, auttaa jaksamaan ja niin tekikin.

Kliinistä hypnoosia opiskellessa rentoutuminen tuli enemmän kuvioihin mukaan sekä ymmärrys siitä, että toinen ihminen voisi auttaa muuttamaan alitajuntaani poistamalla vääriä tai huonoja uskomuksia itsestäni (olen huono, ansaitsen tämän jne.).

Tuli korona ja päätin kokeilla rentoutusta Teams -alustalla sisaruksilleni ja heidän puolisoilleen. Toivoin heiltä suoraa ja rehellistä palautetta ja sitä todellakin sain. Kuuntelin palautteet huolella ja sain rohkeutta tehdä muutoksia. Aloin tehdä rentoutusharjoituksia heidän kanssaan viikoittain. Etsin kirjoista erilaisia rentoutusohjeita ja yhdistelin niitä keskenään. Uskaltauduin lähestyä syöpäyhdistyksiä ja ehdotin tätä mallia, jonka avulla saisin tehdä hyvää syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Sain innostuneen vastaanoton ja yhdistykset alkoivat markkinoida palvelua verkkosivuillaan ja Facebookissa.

Lähdin opiskelemaan rentoutusvalmentajaksi ja sain lisävahvistusta siihen, että tämä on tapa muuttaa oman elämäni vaikeat tilanteet myönteiseksi alitajunnalle antamieni myönteisten viestien kautta. Syöpäpotilas samoin kuin hänen läheisensäkin tarvitsee rauhallisuutta, tyyneyttä ja rentoutta, jotta jaksaa hoidot ym. vastoinkäymiset hoitojen aikana. Mitä me ajattelemme, sitä me saamme. Uutta viestiä siis solutasolle saakka, uudella tavalla, maaten tai istuen kuunnellen vain minun ääntäni. Immuunijärjestelmälle uusia viestejä kehon ja mielen rentouttamisen kautta.

Teen joka kerta erilaisen rentoutumisen ja jokainen voi löytää itselleen niistä sopivimman tavan rentoutua. Kauttani oppii tekemään rentoutusta myös itsenäisesti kotona. Hengitys on kaiken A ja O. Annan myös itsetuntoa vahvistavia kehotuksia. Käytän niitä lähes joka kerta ja jätän myös mahdollisuuden antaa itselle myönteisiä kehotuksia rentoutuksen aikana, koska ryhmässä en pysty yksilöimään kenenkään tavoitteita. Toivon, että osallistujat saavat lisää toivoa, voimaa ja rohkeutta lähteä tavoittelemaan hoitojen jälkeen uudenlaista suhtautumistapaa elämään. Teen itse harjoituksia päivittäin enkä olisi tässä niitä tekemässä ellen olisi uskonut itseeni ja mahdollisuuksiini auttaa muita sairastuneita.

Tiedän mistä kirjoitan, minulla on kokemusta ja olen selvinnyt hyväksyen elämäni sellaisena kuin se nyt on. Mahdollisuuksiahan on elämä täynnä uusien tavoitteiden myötä. Minulla oli vahva halu auttaa syöpään sairastuneita ja olen saanut hyvää palautetta, se antaa lisäpontta jatkamaan. Englannissa syöpähoitojen yhteydessä on aina mahdollisuus saada myös rentoutusta ja hypnoosiakin, jos potilas haluaa. Miksei tämä olisi mahdollista myös Suomessa.

Teen itsehypnoosia aamuisin juuri ennen ylösnousemista ja illalla juuri ennen nukahtamista sekä meditoin päivittäin (n.1/2–1 h/pv). Teen myös pidempiä rentoutusharjoituksia useita kertoja viikossa. Rennossa tilassa on hyvä olla ja samalla voin antaa itselleni myönteisiä kehotuksia, jolloin vanhat uskomukset ja pelot saavat väistyä ja voin tavoitella uutta. Lisäksi uneni on parantunut, mikä on mahtava juttu. Elämä on ihanaa, kun saan tehdä jotain itselle tärkeää ja koen tätä kautta merkityksellisyyttäkin.

Miten ihanaa on myös se, että ihmiset ovat uskaltautuneet Teamsillä toteutettuihin rentoutuksiini. He ovat rohkaistuneet kokeilemaan jotain uutta, ovat mukana ja osa jää myös kertomaan mitä tuntemuksia ja fiiliksiä jäi. Siitä suuri kiitos kuuluu syöpäyhdistyksille. He ovat myös antaneet suuren panostuksen. Opastavat, ohjaavat ja mainostavat sekä ovat mukana rentoutuksissa siltä varalta, jos joku tippuu linjoilta. Mikä luotto puolin ja toisin. Olen kokenut myös yhteisöllisyyttä, joka on tärkeää tänä korona-aikana. Iso kiitos yhdistyksille! Ehkäpä juuri läsnäoloni siinä rentoutuksen hetkessä on tärkeintä ja luotto siihen, että olen myös itse syövän kokenut ja sitä kautta uuden elämän saanut ja oivaltanut. Olen invalidisoitunut vertainen, jolla on oma kokemus ja vahva oppimisen ja toisille antamisen halu. Antaessani saan. Lämmin kiitos.

Kymenlaakson Syöpäyhdistys järjestää Hetki itselleni -verkkorentoutuksen joka toinen viikko keskiviikkoisin. Osallistuaksesi tarvitset sähköpostiosoitteen lisäksi tietokoneen tai älylaitteen. Lisätietoja ja osallistumislinkin saat toimisto@kymsy.fi. Tervetuloa mukaan!