Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää perinnöllisyysneuvonnassa. Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään. Nykyarvioiden mukaan perinnöllinen alttius liittyy vain noin kymmeneen prosenttiin tavallisista ihmisistä.

Jos syövän perinnöllisyys askarruttaa

Hoitajaan voi ottaa yhteyttä henkilö, jolla on useita syöpään sairastuneita  sukulaisia. Perinnöllisyysneuvontaan ajan voi varata hoitajillemme Kotkaan ja Kouvolaan.

• Ota yhteyttä Kymenlaakson Syöpäyhdistykseen ja varaa aika periytyvyysneuvontaan puh. 05 2296240.
  • Neuvonta on tarkoitettu kaikille, syöpäyhdistyksen jäsenyyttä ei vaadita.
  • Neuvonta on Kymenlaakson Syöpäyhdistyksessä maksutonta.
  • Täytetyt esitietolomakkeet sekä sukupuu lähetetään Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistuneen asiantuntijalääkärin arvioitavaksi. Lääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja kirjoittaa tarvittaessa lähetteen sairaalatutkimuksiin. Jos näissä tutkimuksissa löydetään suvussa esiintyvää syöpäalttiutta, varsinaisen perinnöllisyysneuvonnan antaa erikoissairaanhoidon oma perinnöllisyyslääkäri.
  • Mahdollisesta lääkärinkäynnistä peritään HUSin periytyvyysklinikan poliklinikkamaksu.

Lue lisää syövän perinnöllisyydestä  Syöpäjärjestöjen sivuilta.

Periytyvyysneuvonnan rekisteriseloste

Lue lisää henkilötietojesi käsittelystä perinnöllisyysasioissa: Saatelomake2018