Potilaiden ja läheisten neuvonta

Sairaanhoitajalle voi varata neuvonta-ajan toimistolta puh. 05-2296 240 tai häneen voi olla suoraan yhteydessä puhelimitse tai sähköpostilla. Kysymys voi koskea syöpäsairautta, sen hoitoa, kuntoutusta tai tuen mahdollisuutta. Yhteyttä voi ottaa myös silloin, jos syöpä huolestuttaa, epäilee sairastavansa syöpää, haluaa tietoa syövän ehkäisystä, syövän perinnöllisyydestä tai syövän seulonnoista.

Neuvonnan  periaatteet

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen. Kulkemalla potilaan polkua saat yleiskuvan potilaan matkasta sairauden aikana. Henkilökohtaisen maksuttoman neuvonta-ajan voi varata Kotkaan tai  Kouvolaan. Yhteystiedot  löytyy  tästä.

• Neuvontahoitajan koti- tai sairaalakäynnit ovat mahdollisia jäsenkuntiemme alueella.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin
  • Haluatko vertaistukea saman kokeneilta? Tutustu vertaistukitoimintaamme ja paikalliseen  kurssitarjontaamme.

Valtakunnallinen neuvonta

• Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.
  • Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen etuusneuvonta, jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä.
  • Syöpäkipulinja palvelee potilaita, heidän läheisiään ja terveydenhuoltohenkilöstöä. Kipulinjan asiantuntijat voivat tarvittaessa tehdä yhteistyötä myös potilasta hoitavan tahon kanssa kipuongelman ratkaisemiseksi.