Terveyden edistäminen

Elintavoilla on merkitystä terveyden ja jaksamisen kannalta. Sairaanhoitaja auttaa terveellisten elintapojen tunnistamisessa sekä opastaa syövän varhaistoteamisessa ja ennaltaehkäisyssä.

hedelma2016

Tietoa voi  saada terveellisestä ravinnosta, liikunnan merkityksestä  sekä päihteiden käytön  ja  auringon vaikutuksista  syöpäsairauksien  syntyyn.  Sairaanhoitaja   opastaa  myös  mm. rintojen omatarkkailuun.

Sairaanhoitajalle voi  varata  neuvonta-ajan toimistolta, hänelle  voi  soittaa  tai  lähettää  sähköpostia.  Voit ottaa yhteyttä esim. työyhteisösi puolesta, jos toivot ohjausta syövän ehkäisystä tai terveistä  elämäntavoista. Sairaanhoitajamme pitää luentoja ja info-tilaisuuksia toivotusta terveyden edistämisen aiheesta.

Tupakoimattomuus on tehokkain tapa ehkäistä syöpää. Myös jo sairastuneet hyötyvät tupakoinnin lopettamisesta.   Lisätietoa syövän ehkäisystä löytyy  Syöpäjärjestöjen Ilman  syöpää -sivustolta.