Rinnallasi-tapahtuma, vaaleanpunaista väriä lokakuuhun

Minna Tani

Rinnallasi-tapahtuma, vaaleanpunaista väriä lokakuuhun

Pinkit Roosa nauhat alkavat vilahdella ihmisten rintapielissä lokakuussa. Tämän vuoden Roosa nauha-kampanjan teemana on ”Mina & Sinä, meissä on voimaa”. Nauhan on suunnitellut muusikko Anna Puu. Nauhalla kerätään varoja syöpätutkimukseen ja syöpäneuvontaan.

Roosa nauhan teemaan sopivasti Kymenlaakson Syöpäyhdistys ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, XAMK, yhdistivät voimansa Roosa nauha-keräyksessä ja järjestivät rintasyöpä aiheisen tapahtumapäivän 2.10.2018 Kotkassa ja Kouvolassa. Opiskelijat ja hoitajat viettivät päivän Terveyskioskilla Kotkan kirjastolla ja Hyvinvointipisteellä Kouvolassa kauppakeskus Valtarissa.

Tilaisuuksissa jaettiin tietoutta ravinnosta, rintojen omatarkkailusta, yhdistyksen palveluista sekä myytiin Roosa nauhoja. Mahdollisuus oli myös mittauttaa verenpainettaan ja vyötärönympärystä. Ravintopisteellä oli mahdollisuus mitata kuinka paljon se ”puolikiloa päivässä” konkreettisesti on ja kokeilla kahvakuulaa, selätintä ja tasapainolautaa. Opiskelijat opastivat ja kertoivat, kuinka terveellinen ravinto sekä liikunta voivat auttaa taistelussa syöpäsairautta vastaan.

Yksi ehkä ”pelottavimmista” neuvontapisteistä oli rintojen omatarkkailuun opastava pöytä. Kävijöillä oli mahdollisuus koittaa harjoitusrintaa, josta löytyy erilaisia muhkuroita ja röpelöitä havainnollistamaan miltä rintasyöpä saattaa tuntua. Pisteellä kannustettiin tutkimaan omat rinnat ja opastettiin kuinka tutkiminen onnistuu hyvin.

Rinnallasi-päivä huipentui Kouvolan kirjastolla pidettyyn keskustelutilaisuuteen, jossa Pohjois-Kymenlaakson alueen rintasyöpäkontrolleista oli kertomassa Carean rintasyöpähoitaja Outi Ukkonen ja Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen tukihenkilö, rintasyövän sairastanut Salla Rossi.

Tapahtuma veti kävijöitä puoleensa ja opiskelijat saivat kallisarvoista kokemusta terveysneuvonnasta ja ihmisten kohtaamisesta. Yhä useampi sairastuu syöpään, mutta usea siitä myös paranee koko ajan kehittyvien hoitojen myötä ja varhaisen toteamisen myötä. Kyllä se vaan niin on, että yhdessä meissä on voimaa!