Saattohoidon tuki

Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja antaa keskusteluapua ja tukea parantumattomasti sairaille ja heidän läheisilleen. Hoitajan voi tavata yhdistyksen Kotkan tai Kouvolan toimistolla, kotona tai hoitolaitoksessa. Hoitaja tukee myös läheisiä heidän surussaan.

Sairaanhoitajan  antama tuki

Sairaanhoitajamme täydentää hoitotiimiä niillä osa-alueilla, joihin julkisen terveydenhuollon voimavarat eivät riitä.  Saattohoidon tukea voi pyytää sairas itse, läheinen tai julkisen terveydenhuollon työntekijät. Yhteydenotot toimisto@kymsy.fi  tai 05  2296 240.

Saattohoidon tukihenkilö

Kuoleman lähestyessä voi  sairastunut ja läheinen kokea avuttomuutta ja epävarmuutta. Koulutettu saattohoidon tukihenkilö voi tässä tilanteessa olla kaivattu apu.

Vapaaehtoinen tukihenkilö ei korvaa ammattilaisten työtä eikä läheisten tukea, vaan täydentää sitä. Tukihenkilö voi olla turvana ja seurana. Omaiselle tukihenkilö voi antaa mahdollisuuden tarpeellisen lepotaukoon tai tarjota keskustelukumppanin, jonka kanssa käydä läpi tunteitaan. Tapaaminen voidaan sopia hoitolaitokseen, kotiin  tai  yhdistyksen tiloihin. Kotkassa ja Kouvolassa saattohoidon tukihenkilöt  vierailevat kerran viikossa saattohoidon tukiosastoilla.

Läheistensä  menettäneiden  tuki

Saattohoidon päätyttyä voi läheinen olla erityisen tue tarpeessa. Läheisen luokse voidaan tehdä hänen halutessaan muutama ns. surukäynti. Järjestämme myös vuosittain kuntoutuskursseja läheisensä menettäneille. Lue lisää saattohoidosta Syöpäjärjestöjen Kaikki  Syövästä  sivustolta.