Kurssitoiminta

Kymenlaakson Syöpäyhdistys järjestää kursseja syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kurssit ovat Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittamia ja osallistujille maksuttomia. Opastamme alueellamme asuvia syöpäpotilaita ja heidän läheisiään löytämään itselleen sopivaa kuntoutusta myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallisesta kurssitarjonnasta.

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen  (STEA) tai  Kelan tukemia kursseja järjestetään  ympäri vuoden ja eri puolella Suomea. Voit hakea mille tahansa kurssille asuinpaikastasi riippumatta.  Kurssit  ovat  pääsääntöisesti  osallistujille maksuttomia.

Syöpäjärjestöjen kurssiopas 2024

Syöpäjärjestöjen kursseilta saa tukea (youtube)

Kurssit Kymenlaaksossa keväällä 2024

Kursseilla saa sairauteen ja hoitoihin liittyvää tietoa sekä tukea toipumiseen ja elämänmuutokseen.   Tavoitteena  on löytää  voimavaroja  ja selviytymiskeinoja arjessa jaksamiseen. Vertaistuki on aina tärkeässä roolissa.

Hyvän olon avaimet -avokurssi

Kurssiin kuuluu neljä iltatapaamista (klo 17-20) ja yksi lauantaipäivä 14.3. – 11.4.2024 välisenä aikana.

Kurssi järjestetään Kotkassa Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen toimistolla, Kotkankatu 16 B 35.

Kurssi on tarkoitettu syöpään sairastuneille miehille ja naisille, joilla on syöpään sairastumisesta alle 3 vuotta.

Kurssin tavoitteena on auttaa osallistujaa etsimään uusia voimavaroja sairastumisen ja syöpähoitojen jälkeen. Osallistuja saa käytännön työkaluja oman päivittäisen hyvinvoinnin lisäämiseen, toiminta- ja työkyvyn edistämiseen sekä sairauden aiheuttamien tunteiden tunnistamiseen ja käsittelyyn. Vertaistuki on kurssilla tärkeää syövän tuomassa uudessa elämäntilanteessa selviämisessä.

Kurssin ohjaa Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja Jaana Kolin. Kurssilla lisäksi mukana seksuaaliterapeutti sekä jooga- ja taideterapeuttinen ohjaaja.

Kurssi on osallistujille maksuton. Hakuaika kurssille päättyy 16.2.2024. Lisätietoa jaana.kolin@kymsy.fi tai p. 0440 655 483.

Sähköinen hakulomake  Hakulomake 2024 Hyvän olon avaimet kurssille Kotkaan

MEIJÄN JUTTU -voimauttava viikonloppu pariskunnille 3. – 5.5.2024

Vakava sairaus mullistaa koko maailman. Myös parisuhteen. Se, mikä ennen oli itsestään selvää, onkin yhtäkkiä kaikkea muuta. Mutta yhä tai varsinkin nyt tämä on MEIJÄN JUTTU.

Kymenlaakson Syöpäyhdistys järjestää Tellervo Edessalon Säätiön tuella voimauttavan parisuhdeviikonlopun luonnonkauniissa kurssikeskuksessa. Pääasiassa on yhdessä tekemisen ja hyvinvoinnin vahvistaminen vertaistuellisessa ilmapiirissä. Viikonloppuna pohdimme pareittain ja porukassa parisuhteen voimavaroja. Kurssilla on myös aikaa nauttia hyvästä kotiruuasta, kauniista luonnosta, saunoa ja istuskella nuotiolla. Lauantaina mukana on seksuaalineuvojaopiskelija ja sunnuntaina valokuvaaja ikuistaa pariskunnan oman hetken, joka voi olla vaikka toisinto ensimmäisestä yhteisestä kuvasta tai vihkikuvasta.

MEIJÄN JUTTU –viikonloppu järjestetään syöpään sairastuneille ja heidän kumppaneilleen  3. – 5.5.2024. Kurssipaikkana toimii Puhjonrannan kurssikeskus Kouvolassa. Paikkoja 6 parille (12 osallistujaa). Hakuaika päättyy 5.4.

Viikonlopun tavoitteet:

• Parisuhteen ja yhteisen tekemisen ja hyvinvoinnin vahvistaminen
  • Vertaistuen avulla haastavasta elämäntilanteesta selviäminen

PERJANTAINA 3.5. kurssi alkaa klo 17

Teema: Tutustutaan toisimme

LAUANTAINA 4.5.

Teema: Läheisyyden voima (mukana seksuaalineuvojaopiskelija)

SUNNUNTAI 5.5. kurssi päättyy klo 12 lounaaseen

Teema: Meijän kuva (mukana valokuvaaja)

Kurssilla on mukana KymSyn hoitaja Minna Tani p. 044-579529. Lisätietoja ja kurssihakemukset toimisto@kymsy.fi tai p. 05-2296240.

Sähköinen hakulomake    Hakulomake Meijän juttu 2024 Kouvolaan

Luonnosta ja vertaistuesta voimaa suruun -internaattikurssi syöpään menehtyneiden läheisille

Kurssi järjestetään 26.-29.8.2024 Puhjonrannan kurssikeskuksessa Valkealassa.

Kurssi on tarkoitettu syöpään menehtyneiden läheisille. Suositellaan henkilöille, jotka ovat menettäneet läheisensä viimeisen kolmen vuoden aikana ja menetyksestä on vähintään puoli vuotta.

Kurssilla etsitään yhdessä keinoja jaksamiseen ja käsitellään surua eri näkökulmista alustusten, pienryhmätyöskentelyn, erilaisten toiminnallisten menetelmien ja taideterapian avulla. Vertaistuki ja kokemusten jakaminen on kurssilla keskeistä. Luontoa ja luonnossa liikkumista hyödynnetään kurssin aikana.

Kurssin ohjaa Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja Minna Tani ja taideterapeuttinen ohjaaja Terhi Lehtinen.

Kurssi on osallistujille maksuton. Hakuaika kurssille päättyy 2.8.2024. Lisätietoa minna.tani@kymsy.fi tai p. 0440 579529.

Sähköinen hakulomake     Hakulomake 2024 Surukurssille Kouvolaan