Tukihenkilötoiminta

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Myös läheiset voivat tarvita apua ja rohkaisua ulkopuolisilta. Tällöin tukihenkilön läsnäolo auttaa. Tukihenkilöt ovat vaitiololupauksen antaneita ja tehtävään koulutettuja vapaaehtoisia. Ota meihin yhteyttä, jos toivot tapaavasi tukihenkilön.

JÄRJESTÄMME TUKIHENKILÖKOULUTUKSEN KEVÄÄLLÄ 2019

Tukihenkilötoiminta on palkatonta vapaaehtoistyötä. Toiminnan tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä tukeminen taudin kaikissa vaiheissa. Tukihenkilö voi ”erikoistua” vertaistukihenkilöksi vastasairastuneille tai tukihenkilöksi saattohoidossa oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.
Koulutus alkaa perjantaista lauantaihin kestävällä opintojaksolla Kouvolan Puhjonrannassa 18.-19.1.2019. Koulutus sisältää pieniä kotitehtäviä sekä muutaman koulutusillan Kotkassa ja Kouvolassa. Lisätietoja ja hakulomakkeita saa Kymenlaakson Syöpäyhdistykseltä p.05-2296240. Osallistujat valitaan hakulomakkeiden ja haastattelujen perusteella. Viimeinen hakupäivä koulutukseen on 4.1.2019.

TERVETULOA MUKAAN TÄRKEÄÄN TOIMINTAAN!

hakulomake-tukihenkilö

Vertaistukihenkilö

Vertaistukihenkilö on itse sairastanut syövän. Oman kokemuksensa vuoksi hän osaa auttaa sairastuneita ja heidän läheisiään löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa.

Arjen Ystävä

Arjen ystävä on vapaaehtoistyöhön sitoutunut henkilö, joka tukee sairastunutta muuttuneessa arjessa, kuuntelee ja kulkee rinnalla sovitun ajan. Hänestä voi saada seuraa esim. lääkärikäynneille, kauppamatkoille tai lenkkipoluille. Arjen Ystävä voi vierailla myös lapsiperheessä, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

Tukitapaamiset järjestetään aina tukea etsivän tarpeiden mukaan. Ensitapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin, sairaalaan tms. Vastasairastuneelle syöpäpotilaalle ja läheisille  suosittelemme ensin käyntiä neuvontahoitajan luona.

Saattohoidon tukihenkilö

Osa tukihenkilöistä on kouluttautunut toimiman saattohoidon tukena syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Saattohoidon tuesta löydät lisätietoa täältä.

Pyydä tukihenkilöä

Täytä alla oleva lomake ja kerro hieman tilanteestasi, niin otamme sinuun yhteyttä. Käsittelemme    lähettämiäsi tietojasi luottamuksella.

Haluan tukihenkilön

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Vertaistukea  verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia valvottuja potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Verkostot löydät täältä.