Oppaat ja verkostot

Syöpäjärjestöt julkaisevat potilasoppaita eri syöpäsairauksista sekä suomeksi että ruotsiksi. Potilasverkostot tarjoavat tukea verkossa ja mahdollistavat kohtaamisen toisen samaa syöpää sairastavan kanssa.

Potilasoppaat

Syöpäjärjestöihin kuuluva Suomen Syöpäpotilaat ry julkaisee useita potilasoppaita.

Osa oppaista keskittyy tiettyyn syöpäsairauteen, osa syövän hoitoon ja osa syövän aiheuttamiin elämänmuutoksiin. Suomenkieliset oppaat ovat saatavilla sähköisesti, ja niitä voi myös tilata painettuina. Ruotsinkieliset oppaat on saatavilla pelkästään sähköisinä.

Oppaita voi ladata ja tilata Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivuilta
Potilasoppaat

Potilasverkostot

Suomen Syöpäpotilaat ry ylläpitää valtakunnallisia potilasverkostoja. Verkostot mahdollistavat kohtaamisen toisen sama syöpää sairastavan kanssa. Ryhmät toimivat Suomen Syöpäpotilaiden verkostokoordinaattorin valvonnassa ja ovat suljettuja Facebook-ryhmiä. Valtakunnallisen potilasverkostotoiminnan tarkoituksena on, että kenenkään ei tarvitse jäädä yksin sairastamisen herättämien kysymysten kanssa. Sairastamiseen liittyviä asioita voidaan jakaa vertaisten kesken.

Lue lisää verkostoista täältä.