Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa. Lomat on tarkoitettu syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomia rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA).

Syöpäpotilaiden lomaviikot ja Solaris-lomat

Hyvinvointilomat ry toteuttaa syöpäpotilaille kohdennettuja lomaviikkoja ja ne rahoitetaan sosiaali- ja terveysministeriön myöntämällä avustuksella. Vuodesta 2024 alkaen tuetulle lomalle on mahdollista päästä korkeintaan joka kolmas vuosi.

Maksun omavastuuosuus on 100 – 130 € / hlö. Perhelomilla alle 16-vuotiaiden lasten loma tuetaan täysin. Matkakuluja ei korvata. Majoitus on kahden hengen huoneissa ja perhelomilla perhehuoneissa.

Kaikki lomat toteutetaan täysihoidolla, sisältäen aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Päivittäin on kaksi ohjattua ohjelmaa (paitsi tulo- ja lähtöpäivinä). Lomaohjelma voi sisältää esimerkiksi liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomaohjelma on tarkoituksella väljä, että lomalaisille jää hyvää aikaa virkistäytyä myös omatoimisesti.

Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Jos kiinnostuit lomaviikoista, voit tutustua niihin tarkemmin Hyvinvointilomat ry:n nettisivuilla. Hakuohjeet ja -lomakkeet löytyvät myös samoilta sivuilta.

Vuoden 2024 lomaviikot:

Solaris-lomat

Tuettua lomaa voivat hakea kaikki Suomessa vakituisesti asuvat ihmiset, jotka eivät omin varoin pysty järjestämään lomaa.
Aikuisilta edellytetään omatoimista selviytymistä lomalla. Tuettujen lomien haku päättyy 3 kuukautta ennen lomaa, kesän perhelomien haku päättyy 15.3. Tutustu lomaviikkoihin, nettisivuilta löydät myös hakuohjeet ja lomakkeet  http://www.solaris-lomat.fi .

Lomapäätökseen vaikuttavat

• Taloudellinen tilanne: pienet tulot tai muut erityiset kulut; luottotietojen menetys, ulosotto.
  • Sosiaaliset syyt: työttömyys, vuorotyö, perhetilanne, yksinäisyys, päihdeongelma, peliriippuvuus, maahanmuuttajuus, omaisen hoitaminen ja yksinhuoltajuus tai muutoin vaikea elämäntilanne.
  • Terveydelliset syyt: vammat, fyysiset ja/tai psyykkiset sairaudet.
  • Vertaistuen tarve
  • Aikaisempi lomatuki: tuettua lomaa ei myönnetä toistuvasti samoille hakijoille. Lomatuki voidaan myöntää korkeintaan joka kolmas vuosi (karenssi muuttui 2024 alkaen) ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana. Solaris-lomat näkee muiden lomajärjestöjen aikaisemmin myöntämien tuettujen lomien ajat, mutta ei muita hakuun liittyviä tietoja.
  • Ensikertalaiset hakijat saavat edun lomahaussa.