Siirry suoraan sisältöön

Luoto -tukipalvelut

 

Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen yksi tärkeimmistä palveluista on sairaanhoitajien antama keskustelutuki. Hoitajamme tapaavat syöpään sairastuneita ja läheisiä keskustelutuen merkeissä, ja tapaamisissa keskustellaan asiakkaan tarpeen mukaan niistä teemoista, jotka hänelle ovat sillä hetkellä tärkeitä. Kymenlaakson Syöpäyhdistys kuuluu Syöpäjärjestöt -perheeseen, joka lanseerasi alkuvuodesta 2025 psykososiaalisen tuen brändin nimeltään Luoto. Eli sisältö on tuttu, mutta se on nimeltään Luoto. Tämä keskustelutuki on palvelu kaikille, joita syöpä koskettaa, se on maksutonta, kiireetöntä ja luottamuksellista tukea.

Tavoitteena on, että tämä ammattilaisten tarjoama keskustelutuki tunnetaan yhtenäisenä palvelubrändinä kautta Suomen ja että palvelu tunnetaan ihmisläheisistä, kiireettömistä ja yksilöllisistä kohtaamisista syöpään sairastuneen tai hänen läheisensä kanssa. Toivomme myös, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ja läheiset haluavat ohjata syöpään sairastuneen keskustelutuen piiriin.

Luoto on tarkoitettu syöpään sairastuneille, heidän läheisilleen ja kaikille, joita syöpään liittyvät asiat askarruttavat. Syöpäpotilaat ja heidän läheisensä tarvitsevat tietoa ja tukea syöpään sairastumisen eri vaiheissa. Luoto-tukipalveluun voi olla yhteydessä kuka tahansa, lähetettä ei tarvita.  Useimmiten asiakkaina ovat syöpään sairastuneet, läheiset, syöpään sairastumista pelkäävät, syöpää epäilevät ja perinnöllisestä syöpäalttiudesta huolestuneet.

Kun otat yhteyttä Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen Luoto-tukipalveluun, saat selkeyttä sinua askarruttaviin asioihin ja lisää voimavaroja arkeen. Syöpään perehtyneet terveydenhuollon ammattilaisemme vastaavat kysymyksiin ja tarjoavat tukea, kun sitä tarvitset. Tarjoamme jotakin joka on nykypäivänä ainutlaatuista – aikaa. Apua saa ilman lähetettä ja pitkää odotusta. Ammattilaisen kanssa pääsee keskustelemaan usein jo seuraavana arkipäivänä.

Palvelut ovat avoimia ja maksuttomia kaikille, eikä niiden käyttö edellytä syöpäyhdistysten jäsenyyttä. Kohtaamisissa korostuvat kunnioitus, luottamus ja läsnäolo. Keskustelu ammattilaisen kanssa on aina luottamuksellisia, ja työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Asiakkaat tilastoidaan anonyymeinä asiakkaina ja käytössämme ovat vain asiakkaan itsensä antamat terveystiedot.