Auttaminen tuo hyvän mielen

Minna Tani

Kansainvälistä lasten syövän päivää vietetään 15.helmikuuta, jolloin Helsinkiin Narinkkatorille asetetaan joukko sinisiä ja punaisia tuoleja kuvastamaan vuonna 2018 syöpään sairastuneiden lasten määrää. Osa n.150 tuolista kuvastaa sitä selviytymistarinaa, että kolme neljästä lapsesta tai nuoresta parantuu, osassa palaa kynttilä. Pienistä tuoleista muodostuva rivistö on vaikuttava näky.

Sylva ry on syöpäsairaiden lasten ja nuorten aikuisten sekä heidän läheistensä valtakunnallinen yhdistys. Kymenlaakson Syöpäyhdistys tekee tiivistä yhteistyötä Sylvan kanssa. Kymenlaaksossa toimii Syke-kerho, joka järjestää erilaisia tapahtumia ja vertaistukea lapsille ja heidän perheilleen.

Syöpä koskettaa aina koko perhettä ja lähipiiriä. Lapsen sairastuessa syöpään se on vieläkin konkreettisempaa. Tänä vuonna Sylva järjestää viime vuoden tapaan Liiga-seurojen kanssa yhteistyössä #erätauko kampanjan, jossa kerätään varoja syöpään sairastuneille lapsille ja nuorille sekä muistetaan myös perheessä olevia sisaruksia.

6.2. keskiviikko iltana ajelin alakouluikäisen lapseni kanssa kotiin Kouvolassa olleesta KooKoo-HPK pelistä, jossa olimme lipaskerääjinä vapaaehtoisjoukon jatkeena. Myimme myös lapsisyöpäpotilaiden kultaisia nauhoja. Pelissä ihmiset kirjaimellisesti juoksivat perään, jotta pystyivät lahjoittamaan roposen tähän keräykseen. Vaikuttava tilanne koettiin heti pelin alussa pienen tytön käydessä kentällä tiputtamassa aloituskiekon isänsä kanssa. Jääkiekkokansa hurrasi ja pelaajat tekivät tytölle kunniaa. Kotimatkalla kysyin nuorimmaiseltani mitä hän tuumasi illasta, toimimisesta kanssani lipaskerääjänä ja mitä hän yleensäkin ajatteli asiasta, että lapsikin voi sairastua syöpään. Tyttäreni tuumasi hetken ja sanoi aloituskiekon tiputtaneen Liisan olevan tosi rohkea tyttö. Ja että onneksi syövästä nykyään yhä useampi paranee, oli sitten lapsi tai aikuinen. Lopuksi hän totesi:” Se, että voi yhtään auttaa, tuo itsellekin tosi hyvän mielen.”

Lisää hyvänmielen tekoja tapahtuu upeiden vapaaehtoisiemme, tukihenkilöiden ja yhteistyökumppaneiden taholta maaliskuussa Kouvolan kirjastolla. Tämä on vielä pieni salaisuus, mutta sen verran paljastan, että yhtenä maaliskuun tiistai-iltana järjestämme Sylvan tuella Fuck Cancer-rannekepajan, jonka ajatuksena on rohkaista kaiken ikäisiä puhumaan syövästä. Pysykäähän kuulolla!