Kesäinen virkistyspäivä Iitissä

Minna Tani

Ennen vanhaan Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen jäsenistö tapasi toisiaan pikkujouluissa, mutta vuosi sitten aloitimme uuden perinteen kesäpäivien merkeissä. Haminasta olemme siirtyneet nyt Iittiin, jossa vietimme helteistä kesäinen keskiviikkoa. Järjestelyistä vastasi Iitin osasto, joka suoriutui tehtävästään erinomaisesti.

Päivä alkoi Ravilinnassa, jossa saimme nauttia musiikkiesityksistä ja Valtiopäiväneuvos Mikko Pesälän puheesta koskien Ravilinnaa, Iittiä ja Syöpäjärjestöjen toimintaa. Lounaaksi nautittiin herkullinen noutopöytä. Ihanan brita-kakun ja päiväkahvin jälkeen piipahdimme Iitin maatilatorilla, kirkolla ja kesäkahvilassa. Kirkossa kuulimme historiaa ja nautimme Iittiläisistä maalaismaisemista.

Kesäpäivien myötä ympäri Kymenlaaksoa asuvat syöpään sairastuneet ja heidän läheisensä saavat mahdollisuuden tavata toisiaan ja tutustua myös uusiin ihmisiin. Yhteisöllisyys ja ymmärrys ovat tämän sairauden yhdet tärkeimmistä voimavaroista. Se kuuluisa vertaistuki vie voiton monesta pilleristä. Se auttaa jaksamaan, jäsentää ajatuksia ja tuo tunteen, että ”jos hänkin jaksaa, niin miksen minäkin”.

Iitissä päällimmäisenä niin emännistä, esiintyjistä kuin osallistujistakin paistoi hymy. Ihana, aurinkoinen ja aito ystävähymy! Kiitos Aila ja iittiläiset!