Kesälaitumet odottavat

Riitta  Korhonen

Riitta Korhonen

Olen saanut toimia Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen toiminnanjohtajana yli 12 vuoden ajan. Nyt on aika aloittaa kesäloma ja jättää sen jälkeen yhdistys uuden toiminnanjohtajan vastuulle.

Työ Syöpäjärjestössä on ollut monipuolista ja mielenkiintoista . Suomen Syöpäyhdistyksen ohjauksessa ja yhdessä muiden alueellisten Syöpäjärjestöjen kanssa olemme kehittäneet toimintaa. Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen toiminnanjohtajan tehtävässä minua on auttanut hyvä paikallistuntemus ja laajat yhteistyöverkostot.

Järjestötyössä olen pitänyt siitä, että meillä on ollut mahdollisuus tarjota laaja-alaisesti tukea alueen syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Olemme saaneet tehdä työtä rauhassa ja kohdata sairastuneet sekä läheiset tasavertaisina ihmisinä. Syöpä sairautena yleistyy edelleen, eikä tuen tarve suinkaan vähene.

Ajat kuitenkin muuttuvat. Erityisen huolissani olen siitä, miten järjestöjen maksuttomat tuki-ja neuvontapalvelut jatkossa rahoitetaan. Yhdistyksen jäsenmäärä laskee koko ajan jäsenten ikääntyessä ja uusia kannatusjäseniä on vaikea löytää. Kuntien tukimaksut sekä Sosiaali – ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen toiminta on niinikään muutoksessa. Luotan kuitenkin siihen, että tärkeä työ ja sen näkyvyys maksaa itsensä takaisin. Niin se on tehnyt tähänkin saakka.

Viimeisen kahden vuoden aikana Korona on määritellyt pitkälti työtapojamme. Korona-aika on jättänyt pysyvän jäljen ja moni toiminta tulee käynnistää uudelleen lähes ”puhtaalta pöydältä”. Lisäksi Ukrainan sota vaikuttaa vahvasti lahjoittajiin.

Kymenlaakson Syöpäyhdistys tarvitsee etenkin uusia vapaaehtoistoimijoita, vertaistukihenkilöitä- , saattotukihenkilöitä sekä tapahtuma-avustajia. Minäkin olen jo luvannut jatkaa yhdistyksen vapaaehtoistoimijana, joten tapaamme viimeistään Roosa-nauhan merkeissä lokakuussa.

Lopuksi haluan kiittää yhdistyksen työntekijöitä sekä Teitä kaikkia, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä.

Hyvää kesää ja tavataan vaikka torilla !

Terveisin
Riitta