Mietteitä kuluneesta vuodesta ja katsaus tulevaan

Minna Tani

Vuosi 2021 alkaa lipua loppuaan kohti ja toiveikkaina siirrymme vuoteen 2022. Kaikkien toiveissa varmaankin se yksi ja sama asia: kunpa ensi vuosi helpottaisi korona-vihulaisen kanssa ja elämä normalisoituisi, mitä se sitten tuleekaan tarkoittamaan.

Vaikkakin korona on hillinnyt toimintaamme, olemme tehneet paljon ja paljon on myös tapahtunut. Hoitajat ovat tavanneet sairastuneita ja läheisiä vastaanotoilla ja kotona turvallisuusasiat huomioiden. Ryhmiä on pidetty keväällä verkkoryhminä ja syksyllä kasvokkain. Vain miehille – vertaistukiryhmän kanssa vierailimme Lentomuseolla, Radiomuseolla sekä Vellamossa. Perheiden kanssa, joissa on pieniä potilaita, tutustuimme Olgan farmiin. Pystyimme myös järjestämään kurssit läheisensä menettäneille sekä syöpään sairastuneille naisille.

Syyskaudella saattohoidon tukihenkilöt ovat käyneet osastovierailuilla Kouvolassa Villa Apilassa sekä marraskuusta alkaen myös Karhulan sairaalassa Villa Meressä. Uusia tukihenkilöitä on liittynyt tukihenkilöhelminauhaamme ja näin pystymme tarjoamaan paremmin tukea syöpään sairastuneelle ja hänen läheiselleen taudin kaikissa vaiheissa. Joukkoomme on liittynyt myös venäjää puhuvia vapaaehtoisia ja näin pystymme tarjoamaan tukea sairastuneille heidän omalla kielellään. Saattohoidon tukihenkilöt ovat suorittaneet vuoden aikana Saattohoitopassin verkkokurssina ja työnohjauksia olemme voineet pitää sekä Kouvolassa että Kotkassa. Kesäkuussa tapasimme kaikkien vapaaehtoisten kanssa Elimäellä Arboretumissa ja saimme ihastella alppiruusujen upeutta! Ensi kesäksi on suunnitteilla vapaaehtoisten päivä Kotkassa Sapokassa.

Kymenlaakson Syöpäyhdistyksessä on ollut vaiherikas vuosi toki koronan ja sen tuomien rajoitusten, kuin myös toimistosihteeri Eilan jäädessä eläkkeelle ja ihanan Miran astuessa Eilan saappaisiin. Muutokset jatkuvat toiminnanjohtajamme Riitan jäädessä eläkkeelle tulevana keväänä. Tähän muutokseen suhtaudumme hiukan jännittyneinä ja myös haikeina. Riitta on kuitenkin eläkevuotensa ansainnut ja mielenkiinnolla astumme ensi vuoteen. Uutena asiana palvelusihteeri Mira rakensi Kymenlaakson Syöpäyhdistykselle ”Uutiskirjeen”, jonka tilaajiksi pääsette tästä: Tilaan uutiskirjeen | Kymenlaakson Syöpäyhdistys (kymenlaaksonsyopayhdistys.fi)

Haluamme toivottaa rauhaisaa joulunaikaa ja astumme toiveikkaina vuoteen 2022.❤

Toivottaa Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen naiset