Korona on jo täällä – pikkujoulut tulevat myös ensi vuonna

Riitta  Korhonen

Riitta Korhonen

Saimme eilen lukea tiedotteen, jonka mukaan Kymsote pitää koko maakunnan osalta huolestuttavana uusien Korona-tartuntojen määrää. Kouvolassa tilanne on edelleen kiihtymisvaiheessa ja muissa jäsenkunnissamme perustasossa. Arvioista huolimatta tilanne ei näytä rauhoittuvan. Kymsote on esittänyt alueellisessa koronakoordinaatioryhmässä koko maakunnan alueelle uusia suosituksia. Tiedotteen voi lukea kokonaisuudessaan alueen Korona sivuilta.

Suosituksen mukaan yli 20 hengen yksityistilaisuuksien ja perhejuhlia ei tule nyt järjestää. Hengityssuojaimien käyttösuositus laajenee entisestään. Tämän hetken päätöksen mukaan suositus on voimassa vuoden loppuun.

Noudatamme Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen toiminnassa alueellisia ohjeita. Osastojen ryhmätoiminta jatkuu erityisjärjestelyin, mutta seuraamme tilanteen kehittymistä. Koska yhdistyksen jäsenistöön kuuluu riskiryhmäläisiä, olemme ohjeistaneet potilaskerhoja ja osastoja pidättäytymään tänä vuonna pikkujoulujen ja joulumyyjäisten järjestämisestä.

Syksyn aikana huomasimme, että keväästä alkanut eristäytyminen on vaikuttanut ikäihmisiin. Seuraa ja sosiaalisia kontakteja todella kaivataan. Järjestämiimme tapaamisiin on riittänyt osallistujia ja ne on koettu tärkeinä. Kun maltamme vielä muutaman kuukauden noudattaa rajoituksia, on valoa ja toivoa näkyvissä. Ennusteiden mukaan ensimmäiset Korona-rokotteet saadaan Suomeen alkuvuonna.

Hiljaisena ja pimeänä aikana yhdistyksen henkilökunta kouluttautuu ja ideoi uusia tapahtumia talven varalle. Vaikka pandemia kiihtyisi entisestään, ei syöpäsairaudet ja tuen tarve vähene.Silloin otamme jälleen yhdessä tietokoneet ja älypuhelimet tehokäyttöön.
Kaipaamme myös uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaamme. Tästä aiheesta kerromme lisää joulukuussa Pk-lehdessä sekä yhdistyksen Facebook ja Instagram sivuilla.

Marraskuun pimeydessä toivotan Teille kaikille terveyttä, malttia ja jaksamista. Jätetään pikkujoulut väliin ja vietetään sitä isoakin rauhallisesti. Jospa edessä olisi sitten uusi normaali kesä !