Syksyn toiminta käynnistyy Koronan varjossa

Riitta  Korhonen

Riitta Korhonen

Hei kaikille

Epätavallisen kevään ja kesän jälkeen olemme palaamassa osittain kohti normaalia toimintaa. Kevään eristäytymisen myötä moni kaipaa jo juttukaveria ja mukaan tapahtumiin. Päivittäiset koronaluvut muistuttavat kuitenkin meitä edelleen pandemian olemassaolosta, joskin Kymenlaakson tilanne on hyvä.

Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen syksyn toiminta käynnistyy rajoitetusti Korona- rajoitukset huomioiden . Saattohoidon tukihenkilöt ovat jo elokuussa vierailleet Kouvolan Villa Apilassa ja vuoden ensimmäinen kuntoutuskurssi on parhaillaan meneillään kymmenen osallistujan voimin Kouvolan Puhjonrannassa. Kaikki kasvokkain tapahtuva toimintamme tapahtuu noudattaen THL:n ja Syöpäjärjestöjen Covid- 19 ohjeistuksia.

Syyskuussa käynnistyvät Kotkassa ja Kouvolassa yhdistyksen ryhmä- ja teemaillat sekä paikallisosastojen toiminta. Pandemian takia pyydämme kasvokkain tapahtuvassa ryhmätoiminnassa ennakkoilmoittautumiset, jotta voimme varmistaa turvavälien säilymisen kaikissa tapahtumissa. Olemme varanneet ryhmiin myös käsidesiä ja hengityssuojaimia, sekä siirtäneet osan tapahtumista väljempiin tiloihin . Toteutamme tukitapaamisia myös sähköisesti Teamsin välityksellä.
Kerromme tulevista tapahtumista sen mukaan, miten niiden ajankohdat varmistuvat . Tulevat tapahtumat löydät tapahtumakalenteristamme .

Osa aikaisemmin suunnitelluista syksyn tapahtumista on sellaisia, joita emme voi valitettavasti toteuttaa. Kuntien hyvinvointipisteet on suljettuja, joten neuvontahoitajia ei voi siellä tavata. Myös Kouvolan uintiryhmä on tauolla, koska uima-allas ei ole käytettävissä. Pyrimme kuitenkin järjestämään syksyllä muutamia korvaavia , tähän aikaan sopivia tapahtumia.

Kesäloma-aika on takanapäin ja neuvontahoitajat odottavat yhteydenottoja. Keskustelut toteutetaan väljästi joko kasvokkain tai halutessasi etäyhteyksien kautta. Ajan voit varata puhelimitse puh. 05 2296 240 (ajanvaraukset arkisin klo 9- 13).

Kaikesta huolimatta lokakuu on tänäkin vuonna pinkki. Uusi Roosa-nauha julkaistaan syyskuun lopulla. Mietimme parhaillaan miten järjestämme oman nauhamyyntimme, mutta eiköhän siihenkin keinot keksitä.

Marraskuussa aiomme toteuttaa kolmannen kerran suositun suklaalevy kampanjan . Pieni pala jaksamista on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan, sillä sairauden ja hoitojen lisäksi myös pandemia rajoitukset koettelevat yhä useamman sairastuneen ja läheisen mielenterveyttä.

Otathan meihin yhteyttä ja tule mukaan toimintaan. Muista kuitenkin, että ryhmään voi osallistua vain terveenä.

Lopuksi toivotan Teille turvallista loppukesää ja aurinkoisia syyspäiviä !