Tukea ja jaksamista kursseilta

Minna Tani

Tukea ja jaksamista kursseilta

Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen järjestämä kurssi syöpään sairastuneille naisille pidettiin huhti-toukokuussa Kouvolassa. IhaNaiset-kurssi paneutui omien voimavarojen löytämiseen haastavassa elämäntilanteessa. Kurssilla vertaistuki oli tärkeässä roolissa ja lisäksi omia jaksamisen avaimia etsittiin kirjallisuusterapian eri tehtävien avulla.

Kurssitoiminta on tärkeässä roolissa potilaan ja läheisen tukemisessa. KELAN sopeutumisvalmennuskurssit ja STEAn (Sosiaali ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) rahoittamat kurssit tukevat niin potilasta kuin läheistäkin vaikeassa elämäntilanteessa, oli sairaus sitten tuore tai uusiutunut.

Vuoden 2019 kurssit Kymenlaaksossa ovat juuri loppunut IhaNaiset kurssi syöpään sairastuneille naisille, elokuussa neljä päivää kestävä Surukurssi syövälle läheisensä menettäneille Puhjonrannassa Kouvolassa sekä syyskuussa Kotkassa alkava kurssi Yhes eteenpäin, jonne sairastunut voi ottaa mukaansa läheisensä.

Kursseilla voi kokea vertaistuen valtavan voiman ja löytää itsestään uusiakin piirteitä käsitellä sairautta ja kenties huomata, että elämää voi olla syövästä ja surustakin huolimatta.

Lisätietoa kursseista: https://www.kymenlaaksonsyopayhdistys.fi/kurssit-ja-ryhmat/kurssitoiminta/