Uuden edessä, mutta vain puhelinsoiton päässä

Riitta Korhonen

Aurinko paistaa ulkona, on kevään tähän saakka lämpimin päivä. Pajunkissat ovat avautuneet, onhan pääsiäisviikko.  Olen etätöissä kotona ja mietin, miten nopeasti yksi virus on sekoittanut tämän kevään suunnitelmat. Monen ihmisen loma- ja harrastussuunnitelmat ovat peruuntuneet, mutta olemme myös työelämässä aivan uuden edessä.

Päivän puheenaihe on Korona. Tuo   tauti tulee vastaan kokoajan ja joka paikasta. Seuraamme uutisia, noudatamme ohjeita, suojaudumme ja pysyttelemme kotona. Selviytyminen edellyttää meiltä kaikilta erityisiä ponnisteluja ja jossain määrin myös luopumista ja pelkoa. Emme tiedä, milloin voimme palata tavalliseen päiväjärjestykseen.

Kun Korona ilmestyi, tuntui että muut sairaudet unohtuivat. Olen kuullut, että sairaalaan hakeutuu nyt vain todella sairaita ja avun tarpeessa olevia ihmisiä.   Moni yrittää selvitä omillaan jos se suinkin on mahdollista. Syöpään sairastuneet ovat ilmaisseet huolensa siitä, jatkuuko hoidot, tuleeko viiveitä hoitoon pääsyssä ja miten he selviävät silloin,   jos he tai heidän läheisensä sairastuvat syövän lisäksi myös Koronaan.  Monen syöpäpotilaan ajatukset ja tuen tarpeet kohdistuu nyt selvästi perusasioihin, kuten ruoan ja lääkkeiden hankkimiseen.

Alueellisena syöpäyhdistyksenä voimme osoittaa tarpeellisuutemme ja toimintakykymme nopeasti muuttuneessa tilanteessa.  Kasvokkain tapahtuvan tuki- ja neuvontatyön tilalle on perustettu rohkeasti uusia toimintatapoja. Yhteistyötä on tehty koko järjestökentän, mutta erityisesti muiden Syöpäjärjestöjen kanssa.

Paljon tapahtumia on jouduttu  siirtämään syksyyn ja kevään tukipalvelut on muokattu uuteen uskoon. Neuvontahoitajat ovat tuottaneet yhdistyksen Facebook- ja Instagram sivustoille eri syöpäsairauksia ja niiden   tukimuotoja esittelevät teemaviikot.  Keväällä on luvassa myös   ohjeita auringolta suojautumiseen sekä liikuntaan ja ravitsemukseen liittyvä teemaviikko.

Yhdistyksen henkilökunta on työssä ja tavattavissa, mutta sairaanhoitajat toteuttavat puhelinneuvontaa nyt omasta etätyöpisteestään käsin. Olemassa oleviin asiakkaisiin pidetään yhteyttä ja kaikkiin uusiin yhteyden ottoihin vastataan. Käytössä on puhelimen lisäksi Teamsit, Whatsappit ja muut   sopivat yhteydenpitovälineet.   Yhdistyksen kotisivuille saadaan uutuutena Chat- palvelu vielä huhtikuun aikana.

Rintaproteesivälitystä   jatkamme Kotkassa ja Kouvolassa niin pitkään kun voimme sitä terveenä turvallisesti tehdä. Ajanvarauksen yhteydessä ohjeistamme   asiakasta toimimaan   vallitsevan Korona -tilanteen edellyttämän ohjeistuksen mukaisesti.  Kiireettömät   asiakaskäynnit   kehotamme jättämään  turvallisempaan ajankohtaan.

Tukihenkilöiden sairaalavierailut tauotimme maaliskuun puolivälissä. Useat heistä kuuluvat itsekin riskiryhmään joiden tulee pysytellä kotona.   Tukipuhelinpäivystys toimii kuitenkin  Keskiviikkoisin klo 16 – 18 numerossa   0440 579 529. Maksuton palvelu on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen . Soittaa voi myös vaikkapa siksi, että olo tuntuu   yksinäiseltä.

Kaikesta Koronasta huolimatta on tässä keväässä mielestäni myös jotakin hyvää.Meidät on pakotettu pysähtymään ja huomaamme , miten pienessä hetkessä   asiat   voivat muuttua. Mikään ei olekaan itsestään selvää.

Silmiinpistävää on mm. se, miten   perheet liikkuvat yhdessä ulkona. Kenelläkään ei ole kiire harrastuksiin, vaan nyt suunnataan yhdessä metsään tarkkailemaan luontoa. Sosiaalisen median päivitykset kertovat   miten ihmiset tekevät kotona   perusruokaa, leipovat ja pelaavat lautapelejä.   Ikäihmisistä ja muista riskiryhmään kuuluvista huolehditaan mm. kotiin toimitettavilla kauppakassi- ja apteekkipalveluilla. Poikkeuksellinen tilanne on   myös selvästi lähentänyt ja yhdistänyt meitä. Naapuriapukin on herännyt uudestaan henkiin.

Omalta osaltani haluan kiittää Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen tukihenkilöitä ja henkilökuntaa, jotka ovat lähteneet nopeasti muokkaamaan toimintaansa   syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä parhaaksi.   Olen varma, että ainakin jotkut   kokeilemistamme toimintatavoista ovat tulleet jäädäkseen. Olemme uuden edessä, mutta edelleen lähellä – vain puhelinsoiton päässä.   Tietoa, tukea ja toivoa saat   soittamalla  meille 05 – 2296 240.

Lopuksi toivotan kaikille aurinkoisia kevätpäiviä   ja Hyvää Pääsiäistä!   Virvon varvon, tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks ja siitäkin eteenpäin.

Kyllä me tästäkin selviämme !