Vapaaehtoistyössä on voimaa. Tule mukaan!

Riitta Korhonen

Vapaaehtoistyössä on voimaa . Tule mukaan!

Syöpä on ikävä ja pelottava sana. Tuo sana koskettaa meistä jokaista, sillä n. joka kolmas sairastuu syöpään elämänsä aikana. Syöpäsäätiön varainhankintaa syöpäsairauksien voittamiseksi arvostetaan ja   syöpään sairastuneiden sekä heidän läheistensä   tukipalveluita pidetään tärkeinä. Kaiken toiminnan onnistumisen edellytyksenä on kuitenkin vapaaehtoisten henkilöiden halu osallistua ja auttaa.

Alueellisessa   syöpäyhdistyksessä   voi toimintaan osallistua monin tavoin.Perinteistä vapaaehtoistoimintaa on kouluttautuminen tukihenkilöksi sairastuneelle tai     hänen läheisilleen. Vertaistukihenkilöllä ja vertaisryhmän vetäjällä tulee olla oma sairauskokemus, mutta muissa tehtävissä voi toimia   myös terve aikuinen henkilö. Toiminta on ohjattua ja tapahtuu yhdistyksen neuvontahoitajan tukemana.

Hyvänä esimerkkinä   aivan toisenlaisesta vapaaehtoistoiminnasta on Kotkassa ja Kouvolassa yhdistyksen tiloissa järjestetyt ”kutojaiset”, joissa on kahden vuoden aikana neulottu yli 800 sytomyssyä, ranteenlämmitintä ja villasukkaa lahjaksi syöpään sairastuneille henkilöille. Kutojaisiin ovat tervetulleita kaikki käsityön ystävät ja niihin on mahdollista osallistua myös kotisohvalta käsin. Varsinkin nuoret, pienten lasten äidit , ovat neuloneet meille lahjoittamansa myssyt kotona.

Tapahtuma-avustajat voivat osallistua toimintaan vuosittain helmikuussa kansainvälisen lasten syövän päivän aikana sekä Roosa-nauha kampanjan aikana   syys-lokakuussa . Roosa-nauha myynti sekä   lipaskeräykset ovat kertaluonteista vapaaehtoistyötä, joissa jo muutaman tunnin osallistumisella on tärkeä merkitys.

Vapaaehtoiset ovat järjestön voima, jota ilman emme tule toimeen. On tosiasia, että toiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset ikääntyvät ja uusia ihmisiä tarvitaan mukaan. Toiminta- ja tukimuotoja tulee uudistaa, mutta kaikkea ihmisten välistä kanssakäymistä ei voi siirtää verkkoon. Erityisen huolestunut olen siitä, että suunniteltu tukihenkilökoulutus on peruuntunut alueellamme jo kaksi kertaa hakijoiden vähyyden vuoksi.

Lopuksi lähetän kaikille Kymenlaaksolaisille kysymyksen – Olisiko Sinulla halukkuutta, mahdollisuutta ja aikaa osallistua Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen toimintaa vapaaehtoistyöntekijänä?   Tai olisiko Sinulla tarjota jotakin taitoja, toimintaa tai ideoita, joita voisimme yhdessä hyödyntää syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä hyväksi ?   Pienikin panos riittää.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi puh. 05-2296 240 tai osoitteessa

Lisätietoa toiminnasta