Vierellä kulkien – Erätaukoja elämään

Marika  Aro

Marika Aro

Syöpä. Se sana iskee kuin tuhat volttia. Kun lapsi sairastuu syöpään, koko perheen elämä muuttuu ja maailma pysähtyy. Mielessä pyörii lukemattomia mitä ja miksi kysymyksiä, joihin odotetaan malttamattomana vastauksia. Miten minun lapselleni käy?

Suomessa sairastuu n. 150 alle 16-vuotiasta lasta ja nuorta syöpään joka vuosi. Jokaisella on oma tausta ja perheen tarina, eikä yksikään ole helpompi toista. Suomessa olemme siinä hyvässä asemassa, että yliopistosairaaloissamme on maailmalaajuisesti tarkasteltuna huipputason hoito. Siksi jo kolme neljästä paranee, mutta silti on se osa, joka ei selviydy.

Kansainvälisen lasten syövän päivää vietetään 15.2.    Sylvan kampanja Kun syöpä tekee pahaa, #Erätauko tekee hyvää nostaa keskiöön sairastuneen lapsen. Kun lapsi tai nuori sairastuu syöpään, sairastuneen ja tämän lähipiirin arki mullistuu. Syöpähoidot ovat rankkoja paitsi fyysisesti myös henkisesti ja ne saattavat kestää useamman vuoden, mikä eristää lapsen usein täysin normaalista elinpiiristä: koulusta, ystävistä, harrastuksista.

Vuoden 2018 Erätauko-kampanjan keskiössä on alakouluikäinen Topias, joka on sairastunut leukemiaan syksyllä 2016. Rankat hoidot ovat vieneet Topiakselta mahdollisuuden jääkiekko- ja jalkapalloharrastuksiin. Näin on monien lasten ja nuorten kohdalla. Se on kova paikka. Kampanjan viestissä pureudumme asiaan, jossa yksinäisyys saattaa olla monen lapsen ja nuoren arkea jopa vuosia. Syöpään sairastuminen eristää lapsen ystävistä, koulusta ja harrastuksista. Tällöin sairastunut tarvitsee arkeensa erätaukoja ja tukea. Sylva on lasten, nuorten ja perheiden arjen kanssakulkija, joka tarjoaa tärkeän hengähdystauon vakavan sairauden kohdanneelle ja tämän läheisille.

Hyvä kiertää ja kertautuu. Hyvän tekeminen näkyy myös Erätauko -kampanjan valtakunnallisissa tekijöissä, joissa alueelliset vanhempainyhdistykset ja -kerhot sekä syöpäyhdistykset ovat ottaneet valtavan aktiivisen ja innostuneen roolin Sylvan kumppaneina, näin mm. Kymenlaakson Syöpäyhdistys ja Syke –kerho. Kiitos siitä! Jokainen toimija alueellaan mahdollistaa myös Erätaukoja erilaisen vertaistoiminnan ja virkistystilaisuuksien kautta. Yhdessä tekemisen innostusta ja voimaa ei korvaa mikään.

Syöpäsäätiö, Aamu Lasten Syöpäsäätiö ja Sylva rekisteröivät tammikuussa 2018 Kultanauhan Suomeen. Kultanauha on lasten syöpien tunnus, jolla lisätään tietoutta lasten syövistä, hoidoista sekä osoitetaan tukea sairastuneille – sen avulla kerätään myös varoja valtakunnalliseen ja paikalliseen työhön syöpään sairastuneiden lasten hyväksi. Voit ostaa oman Kultanauha -rintamerkkisi nyt mm. Erätauko- peleistä ympäri Suomen.

Meillä on lupaus. Jokainen syöpään sairastunut lapsi, nuori aikuinen ja heidän lähimmäisensä saavat tarvitsemaansa tukea. Tämä Sylvan arvolupaus pitää meidät liikkeessä. Tehtävämme on olla voimaannuttaja, mahdollistaja ja kanssakulkija sairastuneiden ja heidän läheistensä arjessa. Sylva sekä samoin kaikki alueelliset toimijat ovat olemassa syöpään sairastuneita lapsia, nuoria sekä heidän läheisiään vasten, jotta kenenkään ei tarvitsisi selvitä yksin. Vaikeasta ja vakavasta aiheesta huolimatta toiminnassamme näkyy ilo ja kuuluu nauru. Se pitää meidät elämässä kiinni. Haastan sinut. Lahjoita #Erätaukoja lasten ja perheiden elämään. Kiitos, että olet mukana!

ERÄTAUKO-peli Kouvolassa  Lumon areenalla    lauantaina  17.2.   klo  15.00  KooKoo – Ilves. Pelin yhteydessä järjestetään lipaskeräys !