Voimaa vertaistuesta

Minna Tani

Vaikkei hanget olekaan korkeat eikä nietoksella, alkaa olla se aika vuodesta jolloin yrityksissä ja työpaikoilla lasketaan vuoden aikana tehtyjä ja toteutuneita asioita. Asioita laitetaan numeroiksi. Näin tapahtuu myös meillä Syöpäyhdistyksessä.

Laskeskelimme juuri vuoden 2019 aikana erilaisissa vertaisryhmissä tapaamiamme ihmisiä, syövän itse kokeneita tai läheisen roolissa eläviä, ja tuo määrä on huikea! Vertaistustuen järjestäminen ja mahdollistaminen on yksi yhdistyksen tärkeimmistä asioista ja on upeaa, että ihmiset haluavat saada vertaistukea mutta myös samalla antaa sitä.

Kymenlaakson Syöpäyhdistyksessä on vuoden aikana toiminut jo toimintansa juurruttaneet naisten ja miesten ryhmät, hematologisia syöpiä sairastavien ryhmät, naisten uimaryhmä ja käsityökerhot. Uusina ryhminä ovat alkaneet taideryhmät, joogaryhmä ja läheisten vertaistukikahvit saattohoito-osastoilla. Tärkeinä vertaistuen järjestäjinä toimivat myös alaosastomme ympäri Kymenlaaksoa.

Miesten ryhmäläisen sanoin: ”Vertaistuki on jotain mitä on vaikea selittää ennen kuin sen itse kokee. Se luo turvallisuuden tunnetta, että tuokin kaveri on kokenut samoja asioita ja yhä me olemme täällä. Kaikkea ei tarvitse edes sanoa, kun tietää, että toiset ymmärtävät. Ymmärtävät ilot ja myös surut”