Mikä on Vessapassi ?

Syöpäjärjestöt on jakanut vessapassia vuodesta 2017 lähtien.

Mikäli sairastat syöpää, johon liittyy suoliston tai rakon toiminnallisia häiriöitä ja sinulla on tarve käydä wc:ssä useita kertoja päivässä, voit kysyä syöpäjärjestön neuvontahoitajalta, onko sinulla oikeus saada Vessapassi. Syöpiä, joihin voi liittyä akuutti tarve päästä vessaan ja vaiva on pysyvä ovat esimerkiksi: suolistosyövät, neuroendokriininen syöpä, eturauhassyöpä, gynekologinen – ja rakkosyöpä.

Syöpäjärjestöt ovat nähneet tärkeäksi tarjota vessapassia sitä tarvitseville jäsenetuna. On erityisen tärkeä muistaa, että vessapassin tarvitsijoilla wc:n tarve on äkillinen, yllättävä ja oireet ovat invalidisoivia, elämää ja arkea haittaavia. Vessapassi parantaa niiden syöpää sairastavien elämänlaatua, jotka joutuvat suunnittelemaan menonsa huomioiden, miten päästä tarvittaessa pikaisesti vessaan

Sairauksien ikävimpiin oireisiin voi kuulua suoliston tai rakon toiminnallinen häiriö, joka aiheuttaa jopa kymmeniä WC-käyntejä vuorokaudessa. Sairastavat voivat olla pakotettuja pysyttelemään WC:n läheisyydessä: kun tarve päästä vessaan iskee, ei sitä ole aikaa etsiä. Sairastavalla voi olla myös avanne, jonka vaihto voi olla helpompaa ja miellyttävämpää yksityisesti esimerkiksi tilavammassa esteettömässä WC:ssä.

MITEN SE TOIMII?
Vessapassia voi näyttää erilaisten toimipaikkojen henkilökunnalle pyyntönä päästä välittömästi vessaan. Vessapassilaisen voi päästää esimerkiksi inva-WC:hen, henkilökunnan WC:hen tai asiakas-WC:hen, vaikkei henkilö olisi asiakkaana. Näin Vessapassi laajentaa sairastavien elinpiiriä ja parantaa heidän elämänlaatuaan.

Vessapassi-tarra yleisessä vessassa voi toimia myös viestinä muille vessankäyttäjille siitä, että korttia näyttävällä henkilöllä on sairaus, jonka vuoksi hänelle on hyvä antaa nopeasti pääsy WC:hen esimerkiksi jonon ohittamalla.

Suomalainen lentoyhtiö Finnair on ottanut Vessapassin käyttöön vuoden 2019 alusta lähtien. Lue lisää Finnairin käytännöstä.

Vessapassista lisää 26.10.2020 MTV3 Viiden jälkeen ohjelmassa.