Rintaproteesit

Kymenlaakson Syöpäyhdistys välittää myös rintaproteeseja. Proteeseja on monen mallisia ja kokoisia, ja neuvontahoitajamme etsivät sinulle parhaiten sopivan mallin. Useimmiten saat proteesin mukaan kotiin jo sovituskäynnillä.

Pehmeä ensiproteesi

Leikkauksen jälkeen jokainen nainen saa sairaalasta pehmeän ensiproteesin korvaamaan menetetyn rinnan. Pehmeä vanutäytteinen ensiproteesi asetetaan omiin rintaliiveihin. Pehmustetta vähennetään tai  lisätään siten, että rinnat  näyttävät  yhtä  suurilta. Ensiproteesi on kevyt, joten se ei paina  leikkaushaavaa.

Hoitava lääkäri laatii  maksusitoumuksen varsinaista rintaproteesia varten. Sopiva ajankohta   rintaproteesin sovitukseen on noin kuukauden kuluttua leikkauksesta. Uiminen on rintaleikkauksen jälkeen hyvä kuntoutusmuoto, ja uintia varten on mahdollista hankkia  erillinen uimaproteesi.

Rintaproteesien  sovitus

Proteesin sovitus  tapahtuu joko  Kotkassa tai Kouvolassa. Rintaproteesi on asiakkaalle maksuton  ja sovitukseen tulee varata puhelimitse sairaanhoitajan neuvonta -aika puh. 05 2296 240.   Sovituskäyntiin varataan aikaa noin tunti. Käynnin aikana annetaan myös apuvälineiden hoitoon ja  huoltoon liittyvää neuvontaa, kerrotaan hoidoista, kuntoutuksesta yms. asioista. Sovituskäynnille  voi  halutessaan ottaa mukaan läheisen  tai  ystävän.

Proteesi uusitaan noin kahden vuoden välein tai tarpeen mukaan. Seuraavan maksusitoumuksen proteesin vaihtoa varten saa:

KYMSOTE (Kotka, Kouvola, Hamina, Miehikkälä, Virjojoki)

Miia Paija

Puh. 020 615 7970  soittoaika ma-pe  klo 8-12